МОЗМ

 

МЕЖДУНАРОДЕН ДОКУМЕНТ № 1

 

ЗАКОН ПО МЕТРОЛОГИЯ

 

Излагане на мотивите

 

Един национален закон по метрология би трябвало:

 

·        от една страна да благоприятства за развитието на научните и техническите знания и напредъка на националната икономика, както чрез повишаване на еднообразието на измерителните единици и националните еталони, така и чрез модернизацията на измерванията на СИ и подобряването на тяхната точност,

 

·        от друга страна, да защитава гражданите от вредните действия, от неточни или лъжливи измервания.

 

Също държавният метрологичен контрол би могъл да се прилага:

 

·        за измервателните уреди, използвани в качеството на еталони за проверка на обикновените уреди;

 

·        за СИ, използвани в областта на общественото здравеопазване и на безопасността на труда;

 

·        за търговски и пощенски сделки и за сделки на държавната хазна;

 

·        за съдебни експертизи.

 

Една еднообразна международна система на законова метрология ще улесни и благоприятства международната търговия. Законът и последващите го правилници би трябвало да държат сметка за Препоръките на Генералната коференция по мерки и теглилки (ГКМТ) на Международната организация по законова метрология (МОЗМ), като ги прилагат в национален план в рамките на възможното.

 

Техните предписания биха се прилагали последователно, паралелно с техническите нужди на страните и на възможностите на техните служби за законова метрология, натоварени да ги съблюдават.

 

РАЗДЕЛ I

 

Законни измерителни единици

 

Чл. 1. Система измерителни единици

 

Единствените законни измерителни единици са тези от Международната система измерителни единици, приета на Генералната конференция по мерки и теглилки и препоръчана от МОЗМ, с уговорката за разпорежданията на следващия по-долу Чл. 2.

 

Тяхната употреба е задължителна за цялата територия на държавата (или държавата може да изброи употребите, за които единиците, наречени законни, са задължителни).

 

Тези единици и техните дробни и кратни, преди да бъдат използвани, ще се определят чрез едно или няколко постановления, приети за внедряване на настоящия закон.

 

Чл. 2. Извънсистемни единици

 

Постановлението или постановленията, предвидени в Чл. 1, ще могат да разрешат употребата на някои производни единици, които не са включени в Международната система (например метричен карат, бар, тон), и на безразмерни величини или коефициенти, които се преценяват като необходими за някои измервания (например алкохолен градус, % на захар, показател за твърдост).

 

Тези извънсистемни единици трябва обаче да се обвържат с тези от Международната система.

 

 

РАЗДЕЛ II

 

МАТЕРИАЛНО ПРЕДСТАВЯНЕ НА ЕДИНИЦИТЕ

 

Чл. 3. Еталони

 

Ще бъдат създадени:

 

Национален еталон на метъра

Национален еталон на килограма

 

При нужда и технически възможности ще бъдат създадени други национални еталони и методи.

 

Тези еталони ще се пазят, съхраняват и поддържат според предвидените във всяка страна правила.

 

 

РАЗДЕЛ III

 

УПОТРЕБА НА ЕДИНИЦИТЕ

 

Чл. 4. Общи положения

 

Законните единици ще бъдат употребявани за всички измервания, определени с настоящия закон и приетите за неговото внедряване правилници (или съобразно изискванията на националното законодателство).

 

Забележка. Например: единиците, използвани за всички сделки, включващи пряко или непряко измерване; единиците, използвани за съхраняване на резултатите от измерванията в търговските отчети, в документите, издадени в съдопроизводството, нотариалните актове, тарифните таблици, товарителниците, единиците, използвани в съотношенията на цените, обявленията, обществеността.

 

 

РАЗДЕЛ IV

 

ИЗМЕРВАТЕЛНИ УРЕДИ

 

Чл. 5. Общи положения

 

Измервателните уреди, използвани за измерване на величините и на съотношенията или зависимостите на тези величини, чиито единици се определят със закона и приетите правилници за приложението му, ще трябва да дават резултати от измерванията, изразени в законни единици.

 

Чл. 6. Качества на измервателните уреди

 

Измервателните уреди, подложени чрез националното законодателство на задължителна проверка, трябва да отговарят на изискванията за функциониране и за предписана точност за:

 

·        типовете,

·        новите измервателни уреди,

·        ремонтираните или видоизменените измервателни уреди,

·        измервателните уреди в експлоатация

 

 

 

РАЗДЕЛ V

 

МЕТРОЛОГИЧЕН КОНТРОЛ НА ИЗМЕРВАТЕЛНИТЕ УРЕДИ

 

Чл. 7. Подлагане на контрол

 

        Измервателните уреди, използвани или предназначени за някои измервания, предвидени от националното законодателство по метрология или други закони, се подлагат на задължителен метрологичен контрол от държавата.

 

Забележка. Например: измервателни уреди, използвани в качеството на еталон за проверка на обикновените уреди, някои специфични измервателни уреди, използвани в областа на общественото здравеопазване и техническа безопасност, измервателни уреди, използвани за търговски, банкови (за държавната хазна) или пощенски операции, за съдебни експертизи.

 

        Могат да бъдат използвани само измервателни уреди, които са издържали успешно изброения по-долу контрол, който е бил предписан от държавата.

 

        Чл. 8. Видове контрол

 

        Според обстоятелствата, които ще се предпишат от Националната служба по законова метрология, държавният метрологичен контрол може да включва:

 

-         одобряване на типа;

-         първоначална проверка;

-         проверка след ремонт или видоизменение;

-         периодична проверка;

-         надзор за употреба на измервателните уреди.

 

Забележка. По време на метрологичния контрол понякога могат да се използват опростени процедури, например в случай на автоматизирано производство в големи количества:

-         контрол чрез образци и извадки

-         одобрение на марката на производителя.

 

Чл. 9. Изключения

 

Националното законодателство по метрология ще може да освободи окончателно или временно някои измервателни уреди  изцяло или частично от предвидения контрол (Чл. 7).

 

Забележка. Пример: когато техническите усилия, които се правят, за да отговарят тези уреди на поставените изисквания за проверката, не са в разумно съотношение с икономическото значение на уреда в разглеждания сектор на употреба.

 

        Чл. 10. Клейма (марки, знаци) и законен характер на измервателните уреди

 

        Измервателните уреди, издържали с успех изброените по-горе видове контрол, ще бъдат покрити с отличителни клейма за тези видове контрол, или снабдени със сертификати и ще имат по такъв начин характер на законни измервателни уреди”.

 

        Тогава те ще могат да бъдат използвани според съответното им предназначение.

 

        Измервателните уреди, които не са издържали успешно тези видове контрол, могат да се покрият с клеймо (марка, знак) за отказ и ще трябва да се видоизменят, поправят или извадят от употреба. В случай на нарушение те могат да се спрат, в очакване на решение на съдебните власти.

 

        Националната служба по законова метрология ще определи характеристиките на тези клейма.

 

        Незаконно е притежаването или използването, с оглед сделки, визирани чрез националното законодателство, на неверен измервателен уред или на не носещ държавно клеймо за контрол уред.

 

        Единствено специално упълномощени за това действие лица могат да нанасят държавните клейма върху измервателните уреди.

 

 

РАЗДЕЛ VI

 

метрологичен контрол на измерванията

 

 

        Чл.11. Подлагане на някои измервания на метрологичен контрол

 

       Измерванията, извършвани в случай на някои търговски сделки, могат да се подлагат на метрологичен контрол от държавата (според националното законодателство).

 

Пример: търговски сделки, определянето на заплатите чрез измерване на извършваната работа, някои експертизи...

 

        Постановленията и правилниците, приети за приложение на закона, ще могат да определят измерванията, подлежащи на този контрол и формите на този контрол.

 

        Чл. 12. Особености на измерването

 

        Особеностите на измерване на някои величини, на някои продукти, на някои стоки ще могат да се регламентират.

 

Пример: съдържание на захар, хектолитрова  маса на житните растения, алкохолно съдържание, обем или маса.

        Националната служба за законова метрология ще определи измерванията, които се регламентират, и ще изготви съответните правилници.

 

 

РАЗДЕЛ VII

 

МЕТРОЛОГИЧЕН КОНТРОЛ НА КОЛИЧЕСТВАТА

 

       Чл. 13. Метрологичен контрол на количествата продукти и на предварително опакованите продукти.

 

       По време на всяка търговска сделка, включваща доставка на определено количество продукти или при всяко излагане за продажба, включващо етикетирането на определено количество продукти, тези количества продукти се подлагат на държавен метрологичен контрол.

 

Примери: Контрол на точността на количествата претеглени и продадени продукти на обществено място (хляб, месо, ...), контрол на етикетирането и на обявяването на количествата предварително опаковани продукти (хранителни продукти), стандартизация на допустимите серии количества за някои продукти за масова консумация (масло, захар, мляко,...).

 

        Чл. 14. Форми на метрологичен контрол и изисквания

 

        Формите на метрологичен контрол, метрологичните условия, на които трябва да отговарят количествата продукти или предварително опакованите продукти, допуските или вариациите на тези количества ще се определят с правилници, приети за приложението на настоящия закон.

 

        Чл. 15. Нарушения

 

        В нарушение на разпорежданията в настоящия закон е всяко физическо или юридическо лице, което продава или предлага за продажба, купува или предлага за купуване, доставя или му доставят количество стоки на тегло или чрез всякакво друго измерване, или на брой предмети, не отговарящо на правилниците, споменати в чл. 14.

 

 

РАЗДЕЛ VIII

 

ПРОИЗВОДСТВО – РЕМОНТ – ПРОДАЖБА НА ИЗМЕРВАТЕЛНИ УРЕДИ

 

       Чл. 16. Упълномощаване

 

       Всяко физическо или юридическо лице, което внася, произвежда, поправя, продава, дава под наем измервателни уреди, определени с постановление, трябва да обяви своята дейност пред националната служба за законова метрология и да се регистрира за тази дейност.

 

 

РАЗДЕЛ IX

 

ПОДЧИНЕНИЕ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ И ЮРИДИЧЕСКИТЕ ЛИЦА

 

        Чл. 17. Подлагане на контрол

 

        Физическите лица, които използват или притежават  измервателни уреди за сделки, обхванати от националното законодателство по метрология, се подлагат на метрологичен контрол за  измервателните уреди, които използват или притежават.

 

        Физическитеили юридическите лица, внасящи, произвеждащи, ремонтиращи, продаващи, даващи под наем по обичаен начин някои измервателни уреди, определени с постановление и предназначени за използване, обхванато от националното законодателство по метрология, се подлагат на метрологичен контрол за уредите и съоръженията, съставляващи предмет на тяхната дейност.

 

       Чл. 18. Обстоятелства на подчинението

 

        Постановление, прието от Управлението, към което е прикрепена Службата по законова метрология, ще уточни обстоятелствата на това подчинение.

 

 

РАЗДЕЛ Х

 

МЕТРОЛОГИЧНА СЛУЖБА

 

       Чл. 19. Учредяване на службата

 

       Учредява се Национална метрологична служба, натоварена с прилагането на настоящия закон.

 

       Чл. 20. Състав и функции на службата

 

        Метрологичната служба би могла да включва:

 

А – Една постоянна комисия: научна, техническа, правна, чийто състав ще се определи с решение на Управлението, към което е прикрепена Метрологичната служба и натоварена да съветва Управлението във всичко, което засяга метрологичните въпроси  и Националната служба по законова метрология.

 

Б – Една служба по законова метрология: научна, техническа, правна и административна, чийто състав ще се определи с правилник, приет от Управлението, към което е прикрепена службата, след съгласуване с други заинтерисовани управления.

 

В – Местни и ведомствени (например центрове за проверка в предприятията) органи за метрологичен контрол.

 

        Службата по законова метрология, евентуално подпомагана от Постоянна комисия и местните и ведомствени органи за контрол, ще се натовари:

 

·       Да осигурява изпълнението, поддържането и съхранението на националните първични и вторични еталони, съответващи на законните единици;

·       Да осигурява прилагането на правилници по законова метрология, изготвени според настоящия закон;

·       Да изготвя технически предписания относно измервателните уреди, подлежащи на държавен контрол;

·       Да извършва изпитвания на типа на измервателните уреди;

·       Да осигурява изпълнението и калибрирането на вторичните еталони и уреди за проверка;

·       Да извършва проверките и надзора за употребата на измервателните уреди;

·       Да извършва експертизи или да дава  при поискване повинност в областта на измерванията;

·       Да изготвя и прилага правилниците за измерване и етикетиране на някои продукти и стоки;

·       Да взема участие в общото преподаване на законова метрология и да осигурява подготовката на своите метрологични кадри;

·       Да осигурява връзка с други национални учреждения за известни цели;

·       Да представя националните метрологични органи пред Международните метрологични институции.

 

Чл. 21. Личен състав на службата

 

Един директор и научни, технически, правни сътрудници и изпълнители, които ще са необходими за изпълнението на задачите на службата и ще бъдат назначени.

 

За изпълненеито на някои определени задачи службата ще може да се обръща към личния състав на други държавни управления, след съгласуване с тези управления, или на частни учреждения.

 

 

РАЗДЕЛ XI

 

ВЛАСТ НА СЛУЖБАТА ПО ЗАКОНОВА МЕТРОЛОГИЯ

 

Чл. 22. Свобода на достъп

 

Служителите на Службата по законова метрология, надлежно носещи и даващи  доказателства за самоличност, за встъпване в тяхната длъжност и за упражняване на същата, имат пълна свобода на достъп във всички промишлени или местни предприятия, или търговски превозни средства, където и да се намират, ако се предполага, че в тях са монтирани или държани измервателни уреди, предназначени за измервания съгласно чл. 7 (според разпорежданията на страната).

 

Чл. 23. Частни области

 

Приети правилници от управлението, към което е прикрепена Службата по законова метрология, съгласувано с други заинтересовани управления, ще могат да упълномощават, при определени условия, служителите на Службата по законова метрология да упражняват своята дейност в някои сектори на частната област, когато в тези сектори се използват, или се предполага, че се използват измервателни уреди, държани с цел употреба или други цели, определени с настоящия закон.

 

Пример: електромери, водомери, разходомери за газ.

РАЗДЕЛ XII

 

ПРИКРЕПВАНЕ НА СЛУЖБАТА ПО ЗАКОНОВА МЕТРОЛОГИЯ

 

       Чл. 24. Управление, към което се прикрепва службата по законова метрология

 

       Службата по законова метрология ще се прикрепи към Управлението на . . . . . . . . . (предложение: Председателството на съвета, Първия министър, ...).

 

 

РАЗДЕЛ XIII

 

ФИНАНСОВИ РАЗПОРЕЖДАНИЯ

 

       Чл. 25. Такси

 

       Метрологичните операции, извършвани от Службата по законова метрология, ще могат да дадат повод за събиране на такси за извършените услуги (С изключение обаче на надзора, извършван с цел да се осигури ефективно внедряване на законодателството).

 

        Финансов правилник ще определи процедурите, следвани в процеса на операциите, които се таксуват и основанията за тази такса (Препоръчва се събираните такси да бъдат на разположение за подобряване на Службата по законова метрология).

 

 

РАЗДЕЛ XIV

 

НАРУШЕНИЯ

       Чл. 26. Нарушенията на разпорежданията на закона и на правилниците, приети по неговото прилагане, ще се преследват според юридическите процедури, прилагани в страната (Препоръчва се законът да предлага защита на осъдените в случай на търговски нарушения по погрешка).

 

 

РАЗДЕЛ XV

 

ПРЕХОДНИ РАЗПОРЕДБИ

 

       Чл. 27. Последователност за внедряването

 

       Управлението, към което е прикрепена Националната служба по законова метрология, ще вземе решение, съгласувано с другите заинтересовани управления и въз основа на мнението на Службата, за последователното въвеждане на разпорежданията  на настоящия закон в действие, включително последователното подлагане на различните видове измервателни уреди на законов контрол, а също така последователното териториално прилагане на закона.